Wersja standardowa Wersja z powiększonym kontrastem Wersja tekstowa
MENU...
Facebook

Naprawa i renowacja pianin i fortepianów

Serwis i renowacja pianin i fortepianów

Jak każde urządzenie mechaniczne, tak pianino, czy fortepian wymagają przeprowadzania okresowych napraw i przeglądów serwisowych. Czasami na naprawę bieżącą albo główną jest już jednak za późno. Aby przywrócić instrumentowi dawny blask, należy pomyśleć o dalej zakrojonych pracach, zwanych remontem kapitalnym, bądź niekiedy generalnym. Konieczny zestaw czynności można wykonać bezpośrednio u klienta. Niekiedy niezbędne jest przetransportowanie całego instrumentu, bądź tylko podzespołów do naszej pracowni.

  

Elementy składowe pianina lub fortepianu można podzielić na główne podzespoły: 

 


W trakcie podstawowej naprawy

Mechanizm

Serwis, naprawa, bądź remont mechanizmu jest najczęściej (obok naprawiania klawiatury) wykonywaną pracą. Swym zakresem obejmuje czynności takie, jak:

 

  • podstawowa regulacja parametrów technicznych mechanizmu;
  • regeneracja lub renowacja filcu młotków (wymiana, szlifowanie-profilowanie)
  • wymiana: młotków, tłumików, filców, skórek, tasiemek, sprężyn;
  • odtworzenie kompletu zużytych lub zniszczonych dźwigni i figurek mechanizmu;
  • spawanie złamanych nóżek mechanizmu;
  • wymiana luźnych osi i regeneracja łożysk kaszmirowych;
  • regulacja współpracy mechanizmu z klawiaturą

pianista testuje pianino

Klawiatura

Czasami nazywam klawiaturę "interfejsem instrumentu", gdyż bezpośrednio oddziaływuje na zmysły pianisty. Dlatego tak istotny jest jej wygląd i dotyk. Są pianiści, dla których klawisze wykonane z plastiku są odpychające i potrafią grać tylko na klawiszach wyposażonych w okładziny naturalne. Najczęstsze prace związane z regeneracją klawiatury obejmują:

  • czyszczenie drewna klawiszy i ramiaka klawiaturowego
  • renowacja, polerowanie i wybielanie nakładki z kości
  • wymiana zniszczonej kości na tworzywo sztuczne
  • wymiana zniszczonej galanterii sukienniczej (kaszmir, filce, skórki)
  • renowacja (polerowanie, galwanizacja) sztyftów metalowych
  • optymalizacja ciężaru gry
  • wyrównanie tafli klawiatury i głębokości gry

Ostatnia z wymienionych czynności jest niezwykle pracochłonna i często pomijana przez domorosłych "stroicieli". Jest natomiast bardzo istotna dla idealnej współpracy klawiatury z mechanizmem, a co za tym idzie ma bezpośredni wpływ na poprawę jakości muzykowania.


Obudowa

Jest najistotniejszym dla estetyki elementem instrumentu, Jednocześnie najbardziej narażonym na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, fizyczne lub chemiczne. Najszlachetniejsze instrumenty były często zdobione snycerką, rzeźbione, posiadały elementy toczone. Niejednokrotnie rok produkcji zabytkowego pianina albo fortepianu można rozpoznać tylko po obudowie i jej stylistyce. Główną funkcją obudowy jest chronienie delikatnego wnętrza przed czynnikami klimatycznymi i intruzami. Dlatego też obudowa jest z upływem czasu najbardziej poszkodowaną częścią instrumentu. Z największą przyjemnością zawsze przywracamy pianinom i fortepianom ich pierwotną świetność. Składa się na to szereg pracochłonnych czynności ustalany każdorazowo dla poszczególnego instrumentu. Praktycznie nie zdarzają się dwie jednakowe renowacje.

W zakres naszej oferty wchodzi również zmiana kolorystyki "skrzyni" do wymogu bieżącej mody lub potrzeby adaptacji do stylistyki pomieszczenia. Aktualnie bardzo popularnym rodzajem jest wykończenie mebli w kolorze białym, bardzo rzadkim wśród instrumentów używanych. Dlatego jedynym rozwiązaniem jest ponowne profesjonalne polakierowanie obudowy.

Wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów wykończenia obudowy:

1. Wysoki połysk:

  • politura szelakowa spirytusowa ręcznie nakładana
  • lakier poliestrowy na wysoki (lustrzany) połysk (najpopularniejsze współcześnie wykończenie obudowy)
  • lakier akrylowy i lakier poliuretanowy, to nowoczesne lakiery będące nieco tańszą alternatywą dla renowacji instrumentów na wysoki połysk. Są powszechnie proponowane przez stolarzy wykonujących meble kuchenne lub łazienkowe na wysoki połysk z widoczną strukturą.
2. Wykończenie matowe (satynowe):
  • lakiery syntetyczne
  • wosk i olej
  • politura naturalna

Dźwięcznica

Zwana inaczej częścią akustyczną. W skrócie składa się z następujących elementów:
  • drewnianego szkieletu (tył pianina lub spód korpusu fortepianu);
  • płyty rezonansowej - membrana z litego drewna świerkowego zasłonięta strunami;
  • ramy żeliwnej - niektórzy twierdzą, że złotej lub mosiężnej. Niestety, ona ma tylko kolor złoty...
  • naciągu strun wraz z kołkami stroikowymi.
Najpopularniejsze prace konserwatorskie wiążą się z:
  • renowacją płyty rezonansowej (likwidacja pęknięć, wygładzenie i lakierowanie);
  • wymianą kołków stroikowych, strojnicy i strun;
  • renowacją ramy żeliwnej, również spawanie pęknięć
Nie wiemy skąd utarł się w świadomości społecznej stereotyp, iż jeśli instrument jest wyposażony w tzw. "metalową płytę", to fakt ten świadczy o szczególnych walorach tego okazu. Zapewniamy w tym miejscu, że co najmniej 99,3% występujących obecnie w przyrodzie pianin i fortepianów jest wyposażonych w ten element konstrukcji nośnej. Jeżeli przypadkiem jesteś posiadaczem instrumentu pozbawionego "żeliwa", sugeruję powiadomić o tym fakcie muzealników, gdyż do absolutnych rzadkości należą w tej chwili tak leciwe instrumenty będące "na chodzie". Rama żeliwna jest normą od ok.1880 roku i na pewno nie istnieje Calisia lub Legnica pozbawiona metalowej płyty.