Wersja standardowa Wersja z powiększonym kontrastem Wersja tekstowa
MENU...
Facebook

Jakie instrumenty doradzają nauczyciele gry na fortepianie.

Pianino lub fortepian jest dosyć skomplikowanym urządzeniem mechanicznym. Wystarczy wspomnieć, że sam mechanizm młoteczkowy pianina składa się z ok. 5800 części. W dodatku nieodpornych na czynniki klimatyczne...  Jeżeli nie masz doświadczenia w obcowaniu z instrumentami muzycznymi, sugerujemy Ci dwie drogi: łut szczęścia lub skorzystanie z naszych usług.

Wyobraź sobie, że chcesz kupić używany samochód. Chcesz, żeby ocenił go ktoś, kto ma większe pojęcie niż Ty. Komu zaufasz? 

Zawodowemu kierowcy, który całe życie jeździ max. 5 samochodami, czy
mechanikowi, który zna od podszewki wszystkie dostępne modele?

W naszych realiach często za ekspertów uważają się (z całym szacunkiem) nauczyciele i... organiści. Niestety, z naszego doświadczenia najczęściej  rekomendowanym przez takie osoby instrumentami są pianina typu "Calisia" lub "Legnica". Owi doradcy wychodzą z prostej i jakże słusznej tezy: "w szkole gramy na Calisii, więc w domu też taki instrument powinien być, wówczas będą najlepsze wyniki". 

Znowu odwołam się do porównania z samochodami. Duży fiat i mały fiat były niejednokrotnie marzeniem naszych rodziców o własnych czterech kółkach. Syrenka - teraz kultowe auto, dawniej (i chyba teraz też) wymagało wiele cierpliwości i poświęcanego czasu pod maską. W czasach socrealizmu nie było innej możliwości. Rarytasem były produkty z NRD i Czechosłowacji. W miarę powszechne były auta ze Związku Radzieckiego, ale ich reputację każdy zna. W branży fortepianowej nie było inaczej. Chyba każdy w tamtym czasie marzył o golfie, passacie, mercedesie lub audi...

Dzisiaj wobec dużej podaży instrumentów z Unii Europejskiej, w zasadzie nie ma co oglądać się za pianinami polskimi, a już nie daj Boże radzieckimi. Oczywiście, zdarzają się dobre egzemplarze z lat 1965-1980 (dokładnie tak jak maluchy z tego okresu), ale nie wiem, czy potrafi je należycie rozpoznać człowiek bez odpowiedniego doświadczenia technicznego. Spotykaliśmy się z sytuacjami, że "krzywo nastrojone" pianino o dużym potencjale bywało odrzucane. Wynika to z innego typu słuchu muzycznego profesjonalnych muzyków. Z kolei my, zawodowi stroiciele, którzy na ogół mamy do czynienia z zaniedbanymi instrumentami, potrafimy odnaleźć ukryty wewnątrz potencjał od pierwszego obejrzenia instrumentu.

Zapraszamy do zaczerpnięcia z naszej wiedzy.